catatan peribadi ryina ikhwan

Ikuti catatan peribadi ryina ikhwan di http://ryinaikhwanroslina.blogspot.com/

Saturday 7 May 2011

Bahagian 13 --- G, cinta terlarang

Syed Ikhwan memandang syiling istananya.  Matanya terkebil-kebil dan sekali-sekala dia tersenyum lucu.  Dia memang bosan betul kebelakangan ini kerana anak-anak angkatnya yang di panggil Gang of  Thirteens yang berjumlah 13 juta orang sudah berubah tingkah laku sejak mengerjakan Haji pada tahun lepas.  Dia saja yang belum lagi pergi Haji!  Nak marah pun tidak guna.  Orang nak jadi baik takkan nak dimarah? Semua dah berserban mengalahkan hantu kumkum!  Dari hujung rambut sampai hujung kaki berutup litup, tidak panaskah?  Tanya Syed Ikhwan pada dirinya sendiri.  Entah apa yang nak dibuatnya esok, lusa dan seterusnya.  Tiada lagi orang yang ingin bersekongkol dengannya ‘mengusik’ orang!
Dia masih ingat ketika suatu hari dia mengikat kulit paha anak-anak yang dipeliharanya dengan rambut.  Hampir botak rambut mereka dia kerjakan semata-mata nak mengikat mereka sampai tidak dapat bergerak-gerak.  Jika bergerak walau sedikit rambut tersebut akan masuk ke dalam  kulit, dan rasa pedih seperti ditusuk pisau cukur akan membuat mereka terlolong-lolong.  Dia membuat pekerjaan itu semasa mereka tidur.  Sebaik bangun mereka cuma dapat melihat bilik yang senyap sunyi.  Hendak diminta tolong, mulut pun turut diikat.  Yang mampu dibuat hanya bernafas dengan cermat dan menunggu sesiapa masuk ke bilik itu.
Ketika Syed Ikhwan masuk ke bilik, kelam kabut Syed Ikhwan.
“Siapa yang buat kerja ni?  Tak masuk akal!  Kalau aku jumpa memang aku rejam sampai mati!  Tak ada kepala otak ke buat cucu-cucu aku macam ni?  Alang!  Gaoz!  Malik!  Mari sini tembak pengkhianat tu.  Dia ada kat sini lagi ni!  Haba dia orang masih dapat aku rasa ni!”
Alang, Gaoz dan Malik ahli kumpulan G13 yang rapat dengannya terus menjelma di depan mata.  Mereka menembak menggunakan machine-gun lama tanpa henti menghala kepada cucu-cucu syed Ikhwan yang masih terikat.  Namun peluru tidak pernah kena walau beratus kali hampir mengenai tubuh mereka.  Aneh!  Dalam hujan peluru sesat, tubuh mereka tidak terkena, seolah-olah ia diprogramkan agar tidak mengenai mereka.  Lintasan peluru dengan tubuh mereka tidak sampai pun satu sentimeter!  Ketakutan yang amat sehingga mereka memejam mata dan mengalir air mata.  Tanpa sedar, mereka menggigil dan kulit terasa seperti ditoreh.
“Hoi!!! Aku suruh kau tembak orang lain, yang kau tembak dia orang apasal?  Dah berapa ratus tahun jadi tentera tak reti-reti nak tembak orang?”
Alang, Gaoz dan Malik cuma diam membatu diri.
“Kau panggil Dr Bazuki suruh dia ubatkan!”
Syed Ikhwan memerintah.
Dengan pancaran mata lasernya, rambut yang mengikat terlerai.  Ada titis-titis darah keluar dari setiap liang bulu roma sebaik sahaja ikatan terlerai.  Syed Ikhwan keluar sambil mengeleng kepala simpati.
“Macamana istana kita boleh diceroboh?  Jin-jin ke apa yang buat kerja gila ni.  Jangan kau lapor kat Ayahanda Mc Kenzie pulak, nanti dia runsing.  Dia tu baran! Tau tak?  Nanti habis seluruh istana dia mengamuk.  Ayahanda Roy kau tu kalau tahu benda-benda macam ni hilang terus macho dia!  Terus jadi mamak!  Ayahanda Dior kau tu lagilah! Dia bukan sekufu dengan aku! Nanti tak pasal-pasal tuduh aku!   Aku akan suruh tentera komando siasat!”  Pesannya kepada cucu yang memandangnya dengan pandangan mata yang tidak percaya tetapi mengharapkan simpati.
“Tadi kami nampak Ayahanda Sulaiman…”
“Hoi!  Sulaiman tu adik aku… takkan dia nak buat macam ni?  Orang tak bertamaddun saja boleh mendajalkan orang macam ni…”
Ikhwan mengeleng kepala.  Kenapa mereka menuduh Sulaiman? Sulaiman itu yang kadang-kadang menyelamatkan dirinya dari dihukum lebih teruk. 
Sebaik keluar Syed Ikhwan, Alang, Gaoz dan Malik terhingguk-hinguk ketawa.  Sampai keluar air mata.  Tadi mereka tahan untuk ketawa takut perbuatan mereka dihidu.  Alang menekan-nekan perut kerana merasa lucu yang amat.  Gaoz pula tersenyum-senyum dan sekali-sekala memandang Malik yang terguling di lantai.
“Papa dengar tak bunyi machine gun tadi?  Thrill betulkan?  Guna yang antik memang ada classsound system bagus!  Bergema-gema!”
“Ha-ah!  Memang tak boleh lawan!    Papa tengok tak  muka dia orang tadi!  Kelakar betul kan?” Kata Malik pula.
Syed Ikhwan tersenyum-senyum.  Gelihati ada, kesian pun ada.  Gelihati melihat perangai anak-anak angkatnya panglima perang, simpati pada anak-anak yang lain yang menjadi mangsa!  Ah! Nasiblah!  Dia mengeleng kepala sambil tersenyum.
“muka macam tadi guna machine gun baru real, atau pistol, tak best kalau asyik guna pancaran laser atau frekuensi saja!”  Gaoz bersuara sambil bibirnya masih tersenyum memandang Syed Ikhwan. 
“Bagus juga ya buat kerja gila ni.  Asyik berperang dengan iblis dengan jin saja!  Nak release tension pun tak boleh!  Bos pun tak bagi cuti!  Asyik kerja je!”  Kata Alang.
“Memanglah!  Mc Kenzie dengan Dior tu bukan tahu apa!  Dia ingat kita macam dia ke, tak berhenti buat kerja!  Sekali sekala nak juga enjoy!  Aku saja yang jaga kamu elok, jaga makan minum kau!”
“Dok asyik selamatkan mangsa gempa bumi je sekarang ni!  Asyik tengok mayat dan operate orang… rasa macam nak tukar profesyen lain pulak, jadi petani ke..”  Kata Malik.
“Nasib baik boss ada!  Kalau tak, nak telan air liur pun  tak sempat!”  Kata Gaoz.
“Tau pun engkau!  Pandailah engkau nak bodek aku ni!  Engkau tu layan elok sikit Si Rosya tu, download je apa yang dia nak tulis dalam novel.  Download senyap-senyap!  Jangan sampai Papa Dior tau!  Aku tengok dia tu dah jadi biul nak cari cerita pasal bunian!  Tak pasal-pasal tulis cerita pasal Hang Tuah buat apa?  Dah tak ada modal la tu! ”
“Ya, bos!”
“Lagi satu, jangan kau nak menggatal dengan Si Rosya tu!  Aku bukan boleh caya kau ni!  Kalau tak pergi perang, khayal saja memanjang, cari idea nak bersajak dan tulis novel! Jangan kau lupa dia tu bini orang!”
“Tak Boss!  Budak Rosya tu bukan type saya!  Budak tu ada lemak je banyak!”
“Kepala hotak kau!  Jangan nak pandai-pandai hina novelis aku tu!  Tak sedar diri aku pungut engkau tu kat mana?  Jangan nak pandai-pandai kutuk cucu aku!  Dia tu seribu kali lebih baik dari kau tau tak?”
Gaoz menatap dinding istana.  Tersilap cakap pula!  Tidak pasal-pasal kena marah.  Cepat dia berkata menyejukkan hati Syed Ikhwan.
“Budak Rosya tu berisi tapi cute gak papa… kalau sms mesti kelakar punya.   Saya nak buat kerja pun tak senang!  Mesti nak balas.  Kadang-kadang saya block sms dia biar tak sampai terus, nanti tak pasal-pasal kena sebat kat Papa Dior sebab asyik melayan sms Si Rosya!”
“Kau urut sikit budak tu, buang ibu angin ke, ibu lemak ke!  Sayang aku kat dia walau kadang-kadang rasa nak maki!  Pemalas sangat!  Nasib baik dapat laki baik!  Laki pula memang lurus bendul!  Entah apa yang cute kat budak tu aku pun tak tahu!”
“beres bos!  Lepas ni kita nak kacau siapa pulak ?” Tanya Gaoz.
“kepala hotak kau! Cukup-cukuplah dulu.  Aku tengah cari idea ni!  Engkau dah makan ke?”
“Dah!”
“kalau tak makan lagi, aku masak!  Kau orang ni memang menyusahkan aku!  Kerja berperang je reti, yang lain semua nak kena aku buat, kemas katil, cuci rumah, masak sampai nak rehat pun aku tak ada masa!  Jaga kerbau 13 juta lagi baik dari bela kau orang ni tau tak?”
“Tak pa!  Bos bagi makan kat yang lain lah!  Kami makan dah tadi kat istana Ayahanda Roy!”
“Ah!  Sedap ke?”  Tanya Syed Ikhwan.  Air mukanya sudah berubah.
“Tak ada lah sedap sangat boss!”  Kata Alang.  Rasa bersalah menghantui.
“Protokol over la boss…  nak suap nasi pun serba salah.  Makan ketam pun guna sudu dengan garfu!  Tak tahan kita orang.  Last sekali kami makan kat dapor dengan jin… Kalau makan dengan Ayahanda Roy makan banyak pun tak kenyang!”
“Nak wat camner orang tak sayang aku!  Aku nilah yang jahat.  Yang buruk semua aku… Yang baik papa Dior kamu!  Papa Mc Kenzie.  Papa Roy.  Aku ni apalah ada… jahat, tua, tak sedar diri!  Kena voltan, kena ikat, jadi ikan.. entah kat mana salah aku!”
“betul bos!  Tak sedap, tapi kami makan jugak, nanti kena sebat!”
“Pandailah kau orang, bodek aku!  Nanti aku cakap kat Papa Roy!  Baru padan muka muka!”
Alamak!  Tiga orang terpinga-pinga, saling memandang.
“sedap juga Papa Roy masak tadi, tapi tak sesedap bos! Tak cukup perasa kot, maklumlah ayahanda Roy tu, macam terkena penyakit Parkinson, terketar-ketar, macamana nak masak?” Gaoz mewakili menjawab.
“Kau orang ni memanglah!  Aku sumpah baru tau!  Siapa ajar cakap bohong macam ni?”
“Kalau bohong sunat memang sah boslah yang ajar!”  Mereka bertiga ketawa gelihati.
“sudah!  Pergi buat keraja tu!  Aku nak q jap, jumpa budak-budak tu!  Menyusahkan aku je.  Dok asyik hantar frekuensi kat aku!  Macamlah aku tak ada kerja lain kena layan dia orang saja! Asyik nak berpeluk dengan aku je.  Dengan laki malas pulak berpeluk-peluk!  Minah sekor tu kalau lama aku tak keluar mulalah buat perangai s**** dia dengan laki!”
“Ok bos! Chow! Nanti kalau ada apa-apa macam tadi panggil kami ya!  Tengah perang pun kami terbang joint boss!”  Kata Alang.  Mereka bertiga kemudian berterbangan menuju kapal angkasa yang menunggu di angkasa.  Syed Ikhwan langsung tidak memandang.  Dia bergerak sepantas kilat ke salah satu pintu stargate yang menghala ke Subang Jaya.



Ramai orang beratur menunggu giliran untuk keluar ke Subang Jaya.  Syed Ikhwan pergi ke bahagian depan dan berkata kepada penjaga.
“Suruh dia orang berambus!  Tak layak lagi dia orang ni nak keluar!  Buat kerja sikit nak rehat!  Engkau pun berambus sekali!  Ikut suka hati aku aku nak balik bila!”
“Tapi Tok Anjang beri perintah..!”
“Tok Anjang tu moyang aku tahu tak?  Taulah aku nak wat apa!”
“Sekejap saja ya!  Nanti saya pula kena sebat!”  Penjaga memesan dengan serba salah.
“Pergi je lah!  Nanti aku hantar signal baru kau panggil yang lain ganti aku!”
Dia menutup pintu kapal angkasa dengan kasar.  Kemudian mengenalakan tali pinggang sambil tersenyum.  Dua minit kemudian dia tiba dengan selamat.

  “Alah! Comel anak-anak aku!  Mari sini peluk aku! Sayang kau orang!”
Setiap orang menunggu giliran dipeluk dan dicium Syed Ikhwan. 
“Rosya!  Ingat tu tulis nama aku dalam novel, setiap baris setiap ayat setiap mukasurat tulis nama aku je!  Delete nama orang lain.  Kau buat ralat! senang cerita! Setiap page ada ralat!”
“Suraya, mari sini salam dengan aku! Alah Mun lama tak jumpa kau!  Rindu aku tau tak?”
Suasana ceria kembali di rumah itu.
“kau semua buat semua kerja, tak penat ke?  Sekali sekala pergilah rehat kat spa ke!”
“Mana ada duit papa!  Tengah nazak ni!”
“Buat sendiri je spa tu, masuk dalam bath tub!”
“Nak bubuh apa dalam bath tub tu?”
“Hah!  Salin aku bagi resipi!  Ambil buku nota!”
Semua mengeluarkan kertas dan ballpen dari beg tangan.
“Tengok jantan-jantan semua, sisters memang proaktif.  Aku rasalah kalau dia orang yang buat kerja brothers dah lama dah kita kaya!  kalau tak cepat kaya pun, cepat bankrap!”
Brothers cuma tersenyum tetapi tidak mengendahkan sisters dan Syed Ikhwan.  Mereka tahu kalau ada Syed Ikhwan, sisters rela tidak makan minum, rela tidak hiraukan suami masing-masing, asal dapat duduk dekat Syed Ikhwan.  Kalau boleh nak dijilatnya Syed Ikhwan, macam aiskrim.  Sayang menggila pada Syed Ikhwan walau tidak tahu siapa sebenarnya Syed Ikhwan.  Lelaki yang dipenuhi kasih sayang melimpah ruah, lelaki penggoda, bijak, seksi, alim dan nakal…. Yang amat.
“Penuhkan bath-tub dengan air sampai separuh.”  Dia memandang Rosya.
“Salin tak?”
“bagilah sisters salin, nanti saya salin semula!”
“engkau ni memang pemalas Rosya…  samalah dengan sifu kau tu!”
“Key!  Ni ramuan dia… tujuh jambak bunga ros merah sekali dengan daun dan duri!”
“hah! Duri papa?” Tanya Kak Mun
“Jangan menyampuk masa sifu bercakap!  Nanti aku cakap kenapa! Kau tak nak ke kulit kau sehalus kulit bunian kat dalam tu?”
“Nak!  Kita nak!”  Kata Suraya.
“Asingkan daun, kelopak bunga.  Batang sekali dengan duri tu kau campak je dalam bath tub!”
“hah?  Betul ke papa? Nanti tercucuk kang?”  Kata Moly.
“Heh!  Malas aku nak mengajar kau orang ni! Banyak pula tanya!”
Sorry, pa… sambung!  Diam la Moly!”  Kata Suraya marah.
“jangan gaduh!... lepas tu paku karat tujuh batang…”
Brothers dan sisters ketawa gelihati.  Namun tidak berani membantah lagi.
“Buah anggur 40 biji…Limau nipis tujuh biji… air sarsi 1.5 liter tu separuh botol!”
“Daun pandan 7 helai, daun kesum 7 helai, buah ceri 44 biji dan hampas santan satu biji.”
“Hampas santan buat apa?”
“sabarlah!  Engkau  sifu ke aku sifu?  Tunggu aku cakap habis dulu!”
Suraya terdiam. 
“Air sarsi tu kau masuk dalam bath tub!  Buah anggur, limau nipis, daun pandan, daun kesum, buah ceri, kau blend semua sekali masukkan dalam air.”
“Paku papa?”
“Paku tu engkau campak je dalam air!”
“Nanti terpijak macamana ?  Duri-duri tu?”  Moly bertanya lagi.
Rosya tergelak-gelak dari kejauhan.  Sesekali dia tersenyum sambil mengeleng kepala.  Hendak percaya atau tidak dia tidak pasti.  Kerana itulah dia tidak berminat untuk menulis nota.
“Pakailah kepala otak kau tu!  Janganlah campak merata!  Pandai-pandailah adjust!  Bungkus macam sup bunjut ke!  Ingat paku karat!  Chemical reaction tu, dia bertindak balas dengan ion-ion negatif dan positif dalam badan.  Ion-ion tu akan berselerak dalam badan kemudian akan kembali ke tempat yang sepatutnya ada.”
Rosya mengangguk. Dulu dia aliran sains tulen.  Dia rasa dia faham apa itu ion negatif dan ion positif.  Moly menganggguk-angguk.  Maklumlah dia doktor homeopati.  Tindakbalas paku karat dengan air limau nipis difahaminya.  Suraya dan Maimun pula terhangguk-hangguk walau tak faham apa.  Melihat muka anak-anak yang bangang dan begitu percayakannya membuat Syed Ikhwan tersenyum-senyum.
“sayang aku kat kau orang tau tak?  Kau orang ni sayang aku saja!  Papa-papa yang lain mana ada masa nak layan kau orang ni macam aku!  Aku dah cakap, kau orang ni perlukan kasih sayang, perlukan perhatian, tapi dia orang  ni memang tak nak dengar cakap aku!  Maklumlah aku ni jahat!”
“Lepas tu papa?”
“Apa?”  Syed Ikhwan menjengilkan mata.
“Resipi”
“oh!  Lupa pulak!  Kau masuk bogel dalam bath tub tengah malam pukul 12, tutup lampu cuma pasang lilin… nak senang sebati kau nyanyi lagu suriram ram ram suriram ram…. Nanti kalau niat ikhlas, keluar lipan-lipan sebesar ibu jari!  Jangan kau bunuh pulak!  Intan-intan tu mandikan kau orang sekali!”
“Takut nya papa!  Lipan kecil pun kita orang takut!”
“kau buat macam cerita P. Ramli, apa-apa saja yang keluar kau kata duga-an…dugaan..”
“Dia orang akan merayap atas tubuh kau orang… pandai-pandailah kau orang buat macamana…    Tambah Syed Ikhwan.
“Hampas papa?”
“Hampas apa? Ada hampas ke tadi?”
“Hampas kelapa… tadi papa kata hampas kelapa?”
“Oh! Lupa pulak! Kau buat scrub seluruh badan dari rambut sampai kaki!”
“Kalau tak ada bath tub macamana?  Rumah saya mana ada bath tub?”  Kata Suraya.
“Kau masuk dalam keranda lagi senang!  Mati terkejutkan lipan terus orang hantar ke kubur, tak yah nak sembahyang jenazah lagi! Boleh laki kau cari bini baru!”  Geram betul Syed Ikhwan.
“Orang tanya betul ni?”  kata Suraya.
“Carilah tong air ke…atau kolam air plastik yang budak-budak guna tu?” 
Syed ikhwan tersenyum.
“Kau buat Rosya?”
Rosya terkejut beruk.  Dia asyik melayan perasaan tentang resipi Ikhwan.  Paku karat… limau nipis… duri… tiba-tiba ditanya seperti Ikhwan mengetahui fikirannya.
“Hah?  Tengoklah dulu papa, buah-buah tu sayang nak blend!  Baik saya makan terus, tengah miskin ni membazir je bagi lipan makan!  Air sarsi pun lama tak beli sebab boikot barang Yahudi dan Amerika!”  Rosya sengaja mahu berlawak dengan papanya yang seorang itu.
“kepala hotak kau!  Aku sumpah jadi cengkerik kang budak ni?”
Rosya tersengih-sengih buat tidak peduli.  Tapi syed Ikhwan pula marah sekejap cuma.  Dia tahu Rosya sedang berjimat cermat.  Pakai baju pun macam pencuci sampah kat tepi jalan.  Simpati pun ada di hatinya pada Rosya.  Sejak miskin tak merasa pakai baju baru, pakai mekap.
Syed Ikhwan tersenyum.  Rindu pada anak-anak di dalam dimensi sana.  Walau dimarah dan dimaki mereka tetap menyayangi dan merindui Syed Ikhwan.  Kerana mereka mengetahui betapa mereka telah diasuh dengan penuh kasih sayang oleh Syed Ikhwan.  Mereka sanggup berkejar ke Subang Jaya jika dipanggil walau pada tengah malam buta.  Air mata menitis di pipi Syed Ikhwan.  Dia menangis senyap-senyap.  Dibiarkan air mata mengalir.  Namun, tidak lama.  Kebisuan mendesak diri.  Dia terhingguk-hingguk.  Teresak-esak.  Dan akhirnya benteng pecah.  Tangisan semakin lama semakin kuat.  Air mata semakin lama semakin lebat. Dia memanggil-manggi nama anak-anaknya.
“Suraya… Mun!  Moly… uwaaaaaa!”
“Rosya, jaga Wanis tu!  Aku terajang kau kalau kau marah Wanis!  Cucu aku tu tau tak?  Kau ingat dia orang biasa ja ke?  Dia tu puteri raja tahu tak?”
Berderet-deret Intan-intan memasuki bilik beradu Syed Ikhwan.
“Kenapa Ayahanda?”
Tiada jawapan.  Hanya tangisan memenuhi ruang.  Syed Ikhwan menutup mukanya dengan sepuluh jari.  Sepuluh minit berlalu.  Tangisan bertukar esakan.  Dan bertukar lagi.  Senyap sunyi. 
“Kenapa ayahanda?  Cakaplah…”
Air mata masih tergenang di birai.
“Ayahanda rindukan dia orang ya?”  Kata Siti Sarah.
Syed Ikhwan tidak menjawab namun selepas itu tangisan semakin kuat. 
“Kita tengok cctv nak tak?  Kita tengok apa dia orang buat sekarang.  Atau ayahanda mahu tengok video masa mereka kecil dahulu?”
“Tak sama.  Sekarang ni aku dah tak boleh jumpa dia orang.  Tak boleh pegang dan sentuh dia orang!”
Intan-intan turut menangis.  Sama-sama berkongsi kesedihan dan kerinduan Syed Ikhwan. 
“Ayahanda jumpa Ayahanda Dior… pujuk Ayahanda… minta dia orang masuk ke dalam cepat sikit…”
“Macamana dia orang nak masuk!  Dah check hari tu molekul badan tak sama.  Mereka tak cukup ikhlas… dan tak cukup bersih diri dan hati… Nanti masuk sini jadi orang, bila keluar jadi kambing… tau tak?”
Masing-masing terdiam.  Tiada daya untuk berkata apa lagi.
“sudah!  Kau keluar!  Aku nak tengok video dia orang!”










No comments:

Post a Comment