catatan peribadi ryina ikhwan

Ikuti catatan peribadi ryina ikhwan di http://ryinaikhwanroslina.blogspot.com/

Friday 24 June 2011

Bahagian 20: Menembusi dimensi

: Malam itu aku pulang dengan perasaan yang sukar digambarkan.  Rinduku pada Papa Dior sudah terubat, walau tidak pasti dia keluar atau tidak pada hari itu.  Rindu yang masih berbaki pada G juga telah terubat tatkala mengetahui hakikat sejauh mana dia berada, walau dimensi berlainan, dia tetap di situ memerhati, menyokong dan mengambil berat.  Tidak ku sangka dia hadir setelah berapa lama aku keliru dan sangsi akan kewujudannya.  Rupanya dia tidak meninggalkanku, walau pun dia sudah melepaskan tanggung jawabnya menjaga aku. 
Dan papa Dior tetap mengambil berat walau dia tidak perlu berbuat begitu.  Walau kehadirannya tidak pernah memandang anak mataku, walau seolah tidak mempedulikanku.  Sms yang terakhir setelah aku mengucapkan terimakasih melalui sms,
“rosya, uve been so vry kind 2 me n everbdy.  Pa harap kau jagalah suami serta anak2 lelok.  Timba segale ilmu dri d yees n praktikkan yang elok. Bye.”
Aku sudah berhenti menangis.  Sudah boleh ceria entah untuk berapa lama lagi.  Mungkin seminggu mungkin juga sebulan…  Papa Dior setiap kali membalas sms tidak pernah lupa berpesan agar aku menjaga suami dan anak-anak.  Sudah lama aku sedar akan keprihatinannya.  Namun sms yang terakhir itu menyebabkan aku lebih sedar betapa dia serius ketika dia berpesan itu.  Betapa seriusnya dia supaya aku menjaga hubungan suami isteri.  Dan malam itu dalam keletihan aku mencuba sebaik mungkin mengurut Asakir mengikut urutan Papa Dior yang diajar oleh Sifu Le’ Mante, Abang Yee yang muda belia dan berasal dari Peranchis itu!  Hadiah Papa Mc Kenzie kepada suami-suami!  Ah!  Aku rindukan Papa Dior lagi, ketika dia membaca novelku sambil tiba-tiba ketawa kecil kerana kelucuan membaca baris ayat.  Dia masih sempat juga menutup mulutnya ketika dia ketawa itu!  Seriusnya dia membaca sambil jari telunjuknya bergerak sebaris demi sebaris ayat-ayat di dalam manuskrip.  Cutenya dia, masih boleh ketawa kecil walau berlagak serius dan menakutkan aku!  Padan dengan muka dia. Akhirnya dia ‘tewas’ juga dengan ayat-ayat aku di dalam manuskrip!  Kalau dia mengetahui bahasa Jepun, ingin ku katakan ‘sunaoni natte!  Ikura kirawaretemo Papa no kotoga suki dakara!  Ikura kibishiku shitemo, suki dayo!’1
Ketika aku kebosanan dan keletihan di pejabat, kadang kala aku menatap lukisan yang dilukis oleh Abang-abang Yee di dalam komputer.  Lukisan yang dibeli oleh Kak Khalisa dari Abang Yee dilukis oleh tujuh orang artis bunian.  Pada mulanya aku tidak nampak apa-apa sekadar sebuah lukisan cantik yang mengandungi pokok-pokok dan berlatar belakangkan langit.  Cantik dan bercahaya warna langit yang kebiruan dan sedikit ungu.  Namun suatu hari entah kenapa, mungkin kerana mata hati sudah terbuka sedikit nampak olehku, gambar kanak-kanak di langit.  Comelnya kanak-kanak lelaki itu, berkulit putih dan berparas wajah seperti anak Mat Saleh.  Ku renung gambarnya tanpa jemu.  Ku besarkan gambar sebanyak 150% dan nampak dengan jelas beberapa orang perempuan cantik di dalam pokok.  Pada beberapa hari selepas itu aku masih lagi meneliti gambar anak itu.  Memang comel.  Dan gambar wanita bertambah jelas kelihatan, berkulit putih bersih dan tinggi lampai.  Ku nampak juga beberapa pasang mata seperti mata manusia dan ada yang seperti mata harimau bulat dan menakutkan. Sekali sekala aku berbicara dengan potret-potret itu.  Dan aku terpaksa berhenti sementara pekerjaan itu apabila suatu senja melihat gambar itu seperti berkelip!  Selama hampir sebulan aku melupakan terus gambar tersebut.  Sehinggalah suatu ketika aku aku yang kebosanan menunggu waktu ke kuliah membuka fail gambar tersebut.  Gambar kanak-kanak comel itu sudah hilang, walau pun beberapa pasang mata dan wajah-wajah wanita bunian masih jelas kelihatan.  Aku memerhati hampir setengah jam sehingga aku terjumpa ‘lost city’ di balik pokok.  Wajah kanak-kanak lain ku temui.  Wajah siapa?  Tidak seperti kanak-kanak Mat saleh, dia seperti anak Melayu dan muka sedikit tembam.  Aku saat itu juga mengharapkan anak itu adalah Nor Ikhwan, anakku kembar Anis.  Namun tidak mungkin juga.  Wajahnya tidak sejelas anak pertama yang ku temui.  Aku kecewa yang amat.  Ingin sekali segera membersihkan diri dan menyucikan hati supaya diterima stargate.  Bukankah kata Abang Yee dia boleh benarkan kami masuk ke dalam, asalkan kami bersih fizikal dan mental?  Dan bukankah kata Abang Yee kalau kami masuk ke dalam, kami dengan sendiri akan mengenali dan bertemu dengan sanak saudara kami serta dengan semua manusia bunian yang pernah berinteraksi dengan kami.  Dimensi…  dunia sana tidak akan habis kami terokai…  Sekali sekala aku menatap juga gambar Papa Yee Manja semasa mudanya yang ku lekatkan pada whiteboard di bilik pejabatku… serta gambar Alang.  Mereka berdua memang berwajah Mat Saleh.  Pelik!  Kenapa mesti mereka berwajah seperti Mat Saleh?  Kerana cuaca di sana sejukkah?  Pernah Abang Yee berkata,
“Kau masa menyusukan Anis, cuba bayangkan Ikhwan, anak yang lagi satu itu,  kau akan dapat tengok dia bergilir dengan Wanis menetek! Kalau hujan rintik-rintik dia akan keluar sebab masa hujan suhu sejuk… sama suhu seperti kat dalam…”
Bukan!  Bukan kerana suhu sejuk!  Terlupa aku bahawa yang sebenarnya manusia ini dicipta berbagai-bagai bangsa.  Kenapa aku melupakan hakikat bahawa bukan ‘Melayu’ dan ‘Islam’ sahaja yang menjadi makhluk di muka bumi ini.  Terlupa aku bahawa yang sebenarnya Abang-abang Yee ku ini adalah manusia berbagai keturunan dan bangsa.  Bahawa Abang Yee bukan orang Melayu dan Arab sahaja.  Ada yang dari Afrika dan India! 
Anak! Taukah mami amat rindu… ingin sekali memeluk dan mencium walau pun sekali.  Tidak bolehkah datang di dalam mimpi?  Sihatkah tubuh badannya?  Sempurnakah fizikalnya?  Nakalkah dia?  Kau memang bertuah berada di alam sana.  Dunia yang dikuasai Islam.  Dunia yang mengamalkan undang-undang Islam.  Pemerintah yang adil dan bijaksana.  Ada ramai manusia zuhud di alam sana.  Duniamu tidak melihat kekejaman manusia seperti dunia di sini.  Dunia mu tiada peperangan sesama manusia, tiada kebuluran, tiada kepincangan.  Dunia mu dipenuhi ilmu.  Duniamu ada tentera berkuda yang berperang demi menyelamatkan dunia Islam di luar dan ‘dalam’.  Dunia mu ada kapal angkasa, yang boleh terbang ke seluruh cakerawala.  Dunia mu berkomunikasi melalui frekuensi dan telepati.  Pemimpin mu boleh bertelepati sejauh dimensi mu dengan Planet Pluto!  Duniamu boleh bermesyuarat menggunakan telepati walau jasad berada di berlainan planet.  Dunia mu ada Osama Bin Laden.  Papaku yang serius itu, yang menjalankan hukum tanpa megira tali persaudaraan dan persahabatan.  Anak… hidup mu lebih beruntung di sana.  Doakan mami menjadi ibu yang baik dan isteri yang taat… semoga mendapat berkat Allah dan semoga kita dapat berjumpa walau pun cuma sekali seumur hidup ini.  Dan semoga kau menjadi anak yang taat menjadi seperti papa-papa mami… penuh ilmu tetapi rendah diri dan rendah hati…
Pelik sungguh!  Semenjak tanpa disangka dan diduga G datang menjenguk aku, setiap saat aku asyik terfikir untuk menyiapkan novel ini.  Entah apa yang dibuat pada otakku, namun itulah hakikatnya.  Penyelidikan fakulti tahun lepas belum lagi siap sepenuhnya, proposal penyelidikan pada tahun ini yang ku hantar secara tidak serius itu rupa-rupanya diterima juga.  Penulisan bab dalam buku belum selesai, penulisan buku belajar bahasa Jepun sudah lama tidak ku jenguk, kenapa pula hati bagai diragut-ragut mahu menulis juga.  Apa yang dibuat oleh G kepada otakku?  Dia telah menghantar ferkuensi supaya aku terus menulis?  Malang sungguh dia tidak dapat membalas sms ku walau aku sering menghantar padanya.  Dia boleh menerima smsku kah?  Ah!  Hanya G yang baik hati sering memanjakan aku, membalas pertanyaanku tentang bunian walau acap kali memperbodohkan aku.  Kini tiada siapa mahu melayan aku.  Papa Dior, Mc Kenzie, Raine apatah lagi!  Papa Yee Manja pula sudah tidak dapat menerima sms dari kami lagi.  Sekali sekala ada seorang Abang Yee yang muda belia membalas sms ku, tapi dia juga memperbodohkan aku.  Soalanku tentang bunian tidak dilayan.  Dia lebih suka memberitahu aku tentang undian dan pencalonan dalam kategori-kategori yang brutal. Sisters yang mempunyai buah dada paling besar, yang paling seksi dan entah apa-apa yang membuat aku ketawa gelihati tidak sudah.    Aku turut mengambil bahagian dengan mencarut sekali agar dia akan ‘ter’balas sms ku tentang bunian, tapi dia tidak seperti G.  Tidak langsung terbabas dengan taktik aku!  Tidak makan saman!  Hanya G yang baik hati…
Abang Yee yang muda itu setelah suatu hari aku menghantar sms yang berbunyi,
“Boring betul d yees tak layan ni! Macam tahu je org nak korek rahsia! Uwaaa! Tension tahap maksima!”, membalas,
“Keh keh keh tau pun, sorry kita sibuk skang ni.  Nak kencing pun kena simpan dulu u.  Takut nak balas sms nanti kena potong! Bye ”
Geramnya!  Pernah Papa Mc Kenzie memberitahu,
“Dia orang dah takut nak bersms dengan kau!  Asyik nak korek rahsia je dia orang kata… Bila masuk mesej kau terus dia orang pass sesame dia orang, takut nak balas… sebab bila dia orang balas kau tanya lagi…nanti dia orang tak dapat siapkan kerja dok balas sms kau!”
Apalah masalahnya?  Jahat betul dia orang ni.  Ke dia orang takut aku jatuh cinta lagi seperti aku jatuh cinta pada G?  Tak  mungkin.  Takkan aku semudah itu untuk jatuh cinta.  Dan tak mungkin benar aku pernah menyintai G.  Dan takkan aku berani mengucapkan kata cinta pada G itu.  Dan dalam keadaan sekarang, kerana sayangku pada papa Dior dan Mc Kenzie tak mungkin aku jatuh cinta pada bunian!  Cintaku pada mereka cinta sesama makhluk… cinta seorang perempuan kepada seorang lelaki yang ku anggap sebagai seorang bapa.  Dan bukan aku seorang yang menganggap Abang Yee sedemikian.  Sisters pun sama.  Berebut untuk menarik perhatian Abang-abang Yee, menumpang kasih pada ‘suami’ orang.  Agaknya bagaimana perasaan perasaan permaisuri-permaisuri abang-abang Yee di dalam melihatkan sayang dan cinta yang berlebihan kami kepada suami-suami mereka.  Kalau aku yang berada di tempat mereka, mungkin aku keluar, merupakan diri sebagai mawas lalu melompat atas katil menakutkan sisters yang tak sedar-sedar diri terlebih sayang pada suami orang!  Tapi permaisuri-permaisuri itu tidak akan cemburukan kami… kecantikan, ilmu dan sifat baik mereka tidak akan terbanding dengan sifat kami yang masih tak sedar-sedar diri!  Jauh bumi dengan langit!  


No comments:

Post a Comment