catatan peribadi ryina ikhwan

Ikuti catatan peribadi ryina ikhwan di http://ryinaikhwanroslina.blogspot.com/

Thursday 9 June 2011

Bahagian 18--- Sumpahan Raine

Malam selepas maghrib dapat mesej dari Kak Khalisa.  Salinan mesej dari Abang Yee meminta kami ke Subang Jaya.   Asakir masih di pejabat dan aku tidak sampai hati meninggalkan anak-anak di rumah setelah satu jam tiba di rumah selepas mengambil Hafiz dan Haziq.  Lagipun aku tidak ada keyakinan untuk memandu malam, mataku sedikit rabun pada waktu malam dan jalan raya pun aku tidak mahir sangat.  Aku menghantas sms pada Abang Yee mengatakan aku tidak dapat hadir.  Tiada balasan namun aku tidak kisah walaupun sebelum ini jika aku menghantas sms mengatakan tidak dapat hadir, Abang Yee akan membalas memperkenankan ketidak hadiranku.
Pukul dua pagi, dapat mesej lagi dari Kak Khalisa.  Aku mengambil telefon bimbit lalu membaca mesej tersebut.  Mesej yang membuat aku tergamam dan berhenti berfikir beberapa seketika.
“Dear sisters, kami di SJ dapat melihat dengan jelas imej Yee Manja di printing yang bertukar menjadi ikan duyung akibat seumpahan selama 7800 tahun.  Sila hantar rayuan kepada guna Papa Mc Kenzie, Dior, R, Tok Anjang.  Cepat!”
Lukisan yang dibeli Kak Khalisa setelah dibuat super imposed bersama enam lagi lukisan  lain yang menjadi milik Suraya, Moly dan Kak Khalisa memang aneh.  Terdapat pemandangan alam bunian di sana.  Suatu malam aku yang melihat lukisan  super impose kagum yang amat melihat permaisuri, Abang-abang Yee, lelaki berkuda, lelaki remaja, anak-anak Kak Ilah dan istana-istana termasuk istana Kak Ilah yang dibina khas oleh anak lelakinya untuk ibunya sekira di bawa masuk ke dalam.  Keanehan lukisan itu bukan setakat gambar tersebut tetapi juga Kak Suraya dan Kak Khalisa yang mata mata hatinya lebih jelas dari kami melihat imej yang bergerak.  Apa yang dilihat pada hari ini tidak sama dengan apa yang dilihat semalam atau esok hari.  Kini mereka melihat Ayahanda Yee Manja ku disumpah menjadi ikan duyung dalam jangkamasa yang tidak terjangkau oleh fikiranku.
Apa lagi yang telah dibuat Yee Manja?  Kenakalan apa yang membuat dia disumpah sebegitu rupa?  Mengetahui kenakalan Yee Manja tetapi fikiranku tidak menjangkau tahap kenakalan Yee Manja.  Kata Abang Yee kenakalannya 3000 kali ganda nakal Ikhwanis.  Mengetahui ketegasan Tok Anjang dan  juga Dior membuat aku buntu.  Bolehkah mereka memafkan Yee Manja sedangkan setakat yang ku tahu adik mereka sendiri pun mereka sanggup bunuh jika telah melakukan kesalahan.  Malah Uncle Sam itu sanggup membunuh anak-anaknya semata-mata tidak ingin melihat anaknya menjadi anak derhaka… menjadi anak berdosa. Tidak bolehkah Yee Manja dimaafkan mengenang kasih sayang yang tidak berbelah bagi pada kami dan seluruh bunian?  Apakah yang dibuat sehingga dia dijatuhkan hukuman sedemikian rupa?  Dalam kebuntuan aku mencari kata-kata yang sesuai untuk Tok Anjang, Roy, Dior dan Mc Kenzie.  Sukar mencari kerana ku tahu ketegasan dan kebaikan hati mereka.  Lebih sukar mengenangkan kasih sayang Yee Manja pada kami.  Tidak dapat ku bayangkan ayahanda yang ‘sebaik’ itu terpaksa meneruskan hidupnya sebagai ikan duyung.  Tentu dia merasa sunyi, terkilan dan menangis sepanjang waktu.  Sudah tentu Gang of Thirteens yang berjumlah 13 juta itu tidak dapat mengawal perasaan sayu, dan sudah tentu Intan akan menangis tidak berhenti mengenang Yee Manja.  Bahkan anak-anak yang dipelihara Yee Manja, isteri-isteri dan permasuri-permaisuri akan turut meratapi kehilangan Yee Manja yang suka memaki hamun, berleter dan comel itu.  “Comel” Yee Manja tidak standing kenakalannyakah? 
Kekeliruan masih menyelubungi siapa sebenarnya Tok Anjang.  Siapa orang yang menamakan dirinya ayahanda pada ku suatu waktu dulu?  Aku kebuntuan.  Baik siapa pun dia akhirnya ku pasti TIDAK PERLU berangan untuk bersms dengan mereka lagi.  Mereka tidak akan melayan dan aku perlu terima hakikat keputusan mereka.  Seriusnya Dior apabila sesekali keluar.  Mc Kenzie pula seperti seorang abang atau seorang ayah yang ketawa apabila kelucuan dan memarahi kami apabila kami melakukan kesilapan.  Ketika ini dia berjaga sepanjang malam mencari ‘kunci’ kekayaan kami.  ‘Kunci’ tersebut ada, namun peluang belum berjumpa.  Dapatkah kami menjual R&D kami?  Masih adakah lagi halangan yang bakal menimpa? 
Apa yang patut ku tulis demi menyelamatkan Yee Manja?  Adakah harapan kami akan diambil kira di dalam membebaskan Yee Manja?  Sedih mengingatkan wajah Yee Manja yang comel dan innocent setiap waktu.  Tersenyum gelihati mengenang riak wajah yang tidak menunjukkan apa-apa perubahan sewaktu menidakkan kata-kata d yees yang lain bahawa dia mendajalkan kami.  Mana mungkin aku melupakan kesayuan dan kecomelan Yee Manja.  Tidak dapat ku bayangkan bagaimana dia menjadi ikan duyung terpaksa berada di dalam laut selama 7800 tahun.
“Ayahanda Tok Anjang, Roy, Mc Kenzie dan Dior; demi kasih sayang Yee Manja yang tidak berbelah bagi kepada kami, demi kasih sayang ayahanda berempat kepada kami, maafkanlah papa Yee Manja.  Kasihanilah dia.  Walau bagaimana berat kesalahan yang dilakukannya, namun kenakalan itu tidak terbanding dengan kasih sayang nya pada kami yang tidak pernah berbelah bagi.  Saya tahu ketegasan dan kebaikan hati ayahanda berempat pada kami, namun saya masih juga mahukan ehsan ayahanda agar membebaskan papa Yee Manja…”
Apa lagi yang perlu ku katakan?  Tiada perkataan yang dapat mewakili perasaan kami dan semua bunian tahu betapa kami menyayangi Yee Manja…  Ah!  Tidak terjangka dan tidak terfikir tahap kenakalan ayahanda Yee Manja walau sering diberitahu oleh Abang-abang Yee yang lain.  Dan sering juga Abang-abang Yee memberitahu betapa comelnya kenakalan Papa Yee Manja… dan aku ketika itu dapat membayangkan raut muka Papa Yee Manja yang dapat mengenakan semua orang itu.  Dapat menjangka perasaan marah tetapi sayang pada Papa Yee Manja.  Setiap waktu apabila teringatkan ayahandaku yang itu aku akan tersenyum sendiri melihat wajahnya yang innocent, tersenyum lucu, wajah masam apabila kami mengusiknya nakal, wajah cemburu apabila berkata cucu-cucunya hendak dirampas oleh Dior, oleh Mc Kenzie.  Comelnya Yee Manja.  Berada di dalam pelukannya suatu hari membuat aku merasa terharu, merasa seperi dibelai oleh seorang ayah… Saat itu betapa aku merindukan kasih sayang arwah ayah yang tidak pernah ditunjukkan melalui perbuatan… membuat aku menyesal yang amat sangat kerana semasa hidupnya aku jarang terlalu jarang menyatakan kasih pada arwah ayah dan ibu…
Sukar untuk mempercayai bahawa akhirnya sumpahan ke atas Yee Manja telah dihapuskan hanya setelah beberapa hari.  Dior dan Mc Kenzie akhirnya kerana simpati kepada kami dan juga kerana sayangkan Yee Manja telah memaafkan Yee Manja.  Pada malam hari setelah dia tidak lagi bersisik dia menghantar sms pada kami, “Aku tahu kau orang semua sayangkan aku saja…”
“Papa Yee Manja tak insaf juga…”  bisik hatiku. Aku cuma terenyum lucu mengenang betapa comel dan betapa pandai dia dalam mencurahkan kasih dan menerima kasih sayang kami.  Yee Manja…  Engkau lah satu dalam seratus juta, lelaki yang penuh misteri, penuh kasih sayang… penuh kemanjaan… 
Dan dia masih begitu juga, nakal dan degil semata-mata untuk mencurahkan kasih sayang, semata-mata untuk menghadirkan diri demi kami, dia sanggup keluar walau pun cuma sekejap-sekejap.  Dan satu ketika apabila dia telah keluar terlalu lama kami bertanya,
“Tak pa ke Abang Yee keluar lama ni?”
“Tak pa…”  Dia memasamkan muka.
“”Peduli apa aku?  Dia orang dah give up dengan aku!  Aku degil!”  Tambahnya.
Aku tersenyum sahaja.  Kedegilan Abang Yee Manja tiada siapa mampu menghalang.  Dia sanggup bergadai nyawa menyelamatkan orang bawahannya, dan dia sanggup membakar diri semata-mata untuk kami.  Dan akhirnya kerana kedegilannya pada malam itu, tiba-tiba sahaja matanya terbelalak ke atas dan pengsan.  Tubuhnya telah terbakar sebanyak 75%.  Dan pasukan perubatan akhirnya menariknya ke dalam diiringi tangisan intan.
Kak Imah bertanya pada Mc Kenzie,
“Kenapa tak tarik awal-awal?  Kesian dia….”
“Hah!  Engkau mana tahu?  Senang je cakap.  Dia tak nak.  Kalau tarik dia secara paksa nanti dia sakit hati entah berapa bulan pula menyumpah seranah dalam istana… entah berapa lama dok menangis nanti.   Dia dah tahu awal-awal akan jadi macam ni.  Biar dia sakit tapi dia puas hati tau tak?”
Betul kata Mc Kenzie,  Yee Manja tidak akan mendengar cakap dengan mudah.  Kalau aku berada di tempatnya aku juga akan berkata perkara yang sama.  Dan sehingga ke hari ini sekali sekala dia akan keluar juga antara lima minit sehingga dua puluh minit.  Setiap saat setiap minit dia berada bersama kami, tubuhnya akan hangus sedikit demi sedikit.  Dia sedaya upaya tidak menunjukkan rasa sakitnya di depan kami, di kelilingi oleh intan-intan di sekelilinnya yang menangis melihat tubuhnya yang hangus dan pasukan perubatan pula bersiap sedia setiap detik mengheretnya ke dalam apabila keadaan memaksa. 
Sudah lama tidak bersama Yee Manja… sudah lama tidak bersama Abang Yee, menjadikan aku rindu.  Aku kerinduan Abang Yee.  Rindukan seorang bapa.  Bila aku sedari aku telah pun terlalu menyayangi orang tua itu.  Sayang bukan kepada seorang lelaki tetapi sayang kepada seorang bapa.  Aku akhirnya terjerat di dalam perangkap yang ku buat sendiri.  Kenapa aku menjadi begini?  Kenapa aku saban hari mengenang orang tua itu?  Aku rindukan papa Dior.  Rindukan papa Tok Anjang.  Entah kenapa aku begitu merinduinya sedangkan walau dia keluar sekali pun dia tidak pernah menegurku seperti selalu… seperti sebelum ini.  Dia tidak juga membalas sms ku.  Walau sekadar dia membalas mengatakan dia sihat aku sudah cukup bahagia.  Akan merasa sedikit terubat akan kerinduan ini.  Ahh!  Peliknya.  Ku katakan pada Asakir,
“Kenapa ya mami asyik teringat kat Dior sehari dua ni?”
Asakir menjawab,
“Sms lah dia?”
“Dia tak balas…”
“Takkan nak sms pun dia marah kot?”
Lalu aku beranikan hati menghantar sms pada papa Dior.
“Papa Dior, entah kenapa saya teringatkan papa dua tiga hari ini.  Saya masih juga rindukan papa walau tahu papa sudah tidak seperti dulu, walau tahu papa sudah berubah… maafkan saya kerana mengganggu dan semoga sihat walafiat.”
Mungkinkah dia merasai frekuensiku?  Merasai bahawa sememangnya aku merinduinya?  Merindui kata-kata nasihat, dan sayang dari seorang bapa?  Seperti bermimpi dia membalas membuat aku merasa bersalah, pedih, sayu dan sedikit bahagia.
“Terima kasih di atas ingatan kau tu.  Pa sibuk sangat sekarang. Jaga diri, suami dan anak-anak elok.  Bye.”
Air mata mengalir kerana merasa bersalah yang amat kerana mengganggu ketenangan dan kesibukannya di sana.  Merasa aku telah melanggar batas dan sempadan.  Aku sedar akan diriku siapa.  Banyak kelemahan diriku.  Banyak perangai hodoh dan buruk kelakuanku.  Dia pula Raja Bunian, seorang yang terlalu istimewa.  Aku sebenarnya tidak layak untuk dikasihinya.  Namun baik hatinya masih sudi membalas sms ku.  Aku merasa aku telah menyusahkan dirinya.  Aku telah menganiayai diriku sendiri.  Namun apa daya, aku tidak akan menghantar sms selagi aku tidak terdesak.. selagi aku dapat menahan diri dari terlalu mengingatinya…
Kali terakhir aku berkumpul bersama famili, aku baru tersedar akan keburukan diri sendiri.  Aku benci, aku meluat dan aku menyampah memandang beberapa sisters yang pada penglihatanku agak keterlaluan bertanya itu ini pada Abang Yee, meluat dan marah pada sisters yang bergurau tanpa memandang muka orang yang dikatakan itu samada tersinggung atau tidak, menyampah mendengar pertanyaan yang seolah-olah membuka aib suami.  Dan aku paling menyampah, paling benci dan paling muak pada diri sendiri kerana aku tidak dapat menjadi seperti mereka, bergelak ketawa… asalkan dapat bersama Abang Yee.  Aku menjadi benci pada diri sendiri kerana tidak sesabar suamiku, yang walau hati mendidih sehingga mukanya berubah pucat tapi masih boleh mendiamkan diri… sedang aku pula marah yang tidak terbendung, lidah terasa tidak boleh dikawal agar menuturkan sesuatu yang boleh menyinggung perasaan orang.  Akhirnya aku mula hilang minat untuk bersama famili walau hati bagai digaru-garu ingin berjumpa Abang Yee.  Daripada aku sakit hati dan menyakiti hati orang lain, lebih baik aku duduk di rumah, bermanja dengan anak-anak, meneman adik ku berbual atau membuat kerja-kerja universiti.   Deadline pula kebetulan mengejar saban waktu dan akhirnya aku mula menyukai kerja-kerjaku sebagai seorang pensyarah dan penulis. 

No comments:

Post a Comment