catatan peribadi ryina ikhwan

Ikuti catatan peribadi ryina ikhwan di http://ryinaikhwanroslina.blogspot.com/

Sunday 31 July 2011

Bahagian 24

Malam setelah ke pejabat Abang Yee memanggil kami lagi ke Subang Jaya.
Papa Mc Kenzie menyanyi lagu ‘rock steady’, ‘sunrise’, ‘purple haze’ , ‘gerhana’ serta beberapa lagu lagi.
Memang suaranya bertenaga.  Seperti melihat konsert walau hanya berbekalan  keyboard!  Sound system dari dalam! 
Kemudian dia berhenti, lalu menyertai kami di kerusi.
“Aku ‘Dior’, the real Tok Anjang!  Kalau aku bawa lagu the final countdown maknanya aku akan tinggalkan kamu semua!  Tapi aku akan tinggalkan kamu setelah kamu semua boleh masuk ‘dalam’.  Kat ‘dalam’ tu semua saudara mara kau orang dah tunggu!  Mereka pun dah ready nak jumpa!”
Wah!  Apa hal pulak ni?  Papa ‘Mc Kenzie’ mengaku dia adalah Tok Anjang. Dulu dia kata ‘Dior’ yang Tok Anjang!  Aku dah mati akal!  Seram sejuk!  Selama ini beberapa nama Abang Yee aku tukar untuk tujuan penulisan novelku!  Nama sebenar Papa Dior adalah Mc Kenzie!  Semasa ku ketahui nama Mc Kenzie aku memerah otak untuk menukar namanya supaya bila aku hantar manuskrip novel, Abang Yee tidak akan tahu siapa yang ku maksudkan.  Setelah aku menukar nama Mc Kenzie kepada Dior, tiba-tiba ada Raine yang bernama Dior!  Semasa itu aku kelam kabut, nama Dior itu diambil dari novelku atau memang betulnya?  Kebetulan atau memang dia mengambil nama dari novelku?  Atau aku memang mempunyai pancaindera keenam yang boleh merasai sesuatu yang bakal berlaku?  Kerana sebelum ini, aku perhatikan, dalam proses penulisan ini novelku mendahului kenyataan.  Dan takkan ku lupa walau aku lupakan G!  Katanya, “Khayalkan reality!”  Kini khayalanku menjadi nyata!  Tiga bulan lepas setelah ku ketahui ada PA Papa Mc Kenzie bernama Dior, aku nyatakan di dalam novelku ini adalah Mc Kenzie!  Jadi yang sebenarnya Mc Kenzie adalah Dior dan Dior adalah Mc Kenzie.  Namun kenyataannya Tok Anjang sebenar adalah Dior!  Dior baru yang ku katakan berrnama Mc Kenzie dan PA Dior!  Samada aku bangang atau terlebih cerdik!  Papa Dior memperbodohkan aku!  Dia mempermainkan aku!  Sampai bila bunian nak berlakon ni?  Teruknya!
I am  confused!  So very confused!  Sifu!!!!!!  tolong!!!!!”
Terasa ingin menjerit memanggil G!  Kepala otakku dah mereng sejak menulis cerita bunian!  Memang pucat seketika.  Orang yang dikata PA Tok Anjang adalah Tok Anjang!  Tetapi namanya memang Dior seperti yang ku tulis.  Kalau G masih boleh membalas sms ku tentu dia akan berkata,
“kehkehkeh!  Padan muka u!”
Semasa Abang Yee Le’Mante menaiki tangga untuk tidur aku mendapatkannya sambil memberinya manuskrip novelku.
“Papa Dior tu memang asal nama Dior ya?”
“ya lah! Memang nama betul pun!”
“Tapi dalam novel, nama dia saya tukar jadi Mc Kenzie dan Papa Mc Kenzie jadi Dior!  Nama Dior tu saya cipta sendiri!”
Adik Yee tergamam seketika. 
“So dalam novel saya, saya memang tulis “Dior” tu the real Tok Anjang!  So fakta tak berlawanlah!”
“oh!!! Sebab kau dah matang menulis! …Sebab tu dia sayang kau!”
Orang lain pula yang menjawab.  Aku tanya orang lain, orang lain yang jawab.  Mana pulak Le’Mante pergi? Tak nak melayan aku?
Ahh!  Papa Dior takkan sayangkan aku!  Seminggu dua ini dia memang tidak melayan aku seperti mana dia melayan sisters.  Aku rasa semua Abang Yee tak sayangkan aku!  Hanya G dan Yee Manja!  Papa Mc Kenzie pula tiba-tiba buat derg je dengan aku walau aku tak buat salah apa!  Orang lain buat salah aku yang kena tempiasnya.  Aku ni nak juga bermanja dengan Abang Yee walau aku bodoh dan tak tahu apa.  Dia ingat aku tak tahu cemburu!  Tak sakit hati melihat mereka mesra dengan sisters.  Aku terpaksa buat tidak tahu juga, dia bukan suami aku!  Bukan ayahku!
Ralat: ‘Dior’ yang ditulis sehingga ke saat ini sebenarnya adalah McKenzie dan ‘Mc Kenzie’ itu adalah Dior.   Dan pada bab berikutnya ‘Dior’ adalah Dior sebenarnya dan Mc Kenzie itu adalah Mc Kenzie yang sebenarnya.  Mc Kenzie, seorang Raine yang tersangat ‘macho’, tegas dan serius manakala Dior pula serius dan penyayang tetapi tidak berkompromi. 

No comments:

Post a Comment